Prenatal Vinyasa Yoga – zanim zaczniesz praktykę

Chciałam Ci pogratulować Twojej ciąży. To jest czas niezwykłych zmian jakie zachodzą w Twoim ciele, aby przygotować je na ten wyjątkowy dzień, kiedy spotkasz się po raz pierwszy ze swoim dzieckiem. Jeśli zaprosisz Jogę do swojego życia w tym wyjątkowym okresie, może ona pomóc wzmocnić Twoje ciało w obliczu ogromnych fizycznych wymagań związanych z porodem i macierzyństwem. Chociaż Prenatal Vinyasa Yoga jest bezpieczną formą ćwiczeń, istnieje kilka środków ostrożności, o których należy pamiętać przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności w czasie ciąży.

  • wymagamy zaświadczenia lekarskiego, abyś mogła uczestniczyć w zajęciach; wymagamy poinformowania swojego lekarza (lub położnej) i uzyskania „pozytywnej opinii” dotyczącej praktyki jogi prenatalnej. Zapytaj o to przed przystąpieniem do pierwszych zajęć.
  • jeśli odczuwasz ból pleców, kolan lub brzucha, powinnaś wyjść z asany, w której się znajdujesz. Nigdy nie powinnaś odczuwać bólu ani dyskomfortu w żadnej pozie.
  • jeżeli poczujesz skurcze menstruacyjne, proszę zakończ praktykę, odpocznij i poinformuj instruktora.
  • zazwyczaj przed rozpoczęciem praktyki jogi najlepiej powstrzymać się od jedzenia (co najmniej dwie godziny przed wejściem na matę). Jednak ciąża to wyjątkowy czas, w którym powinnaś jeść częściej, aby zachować wytrzymałość i uniknąć zawrotów głowy, dlatego zalecamy lekką przekąskę, sok lub koktajl na 30 minut do godziny przed zajęciami. Ponadto, jeśli czujesz, że potrzebujesz wzmocnić się w trakcie zajęć, dobrze jest przerwać praktykę i zjeść małą, zdrową przekąskę.
  • nie przesadzaj – pamiętaj o Ahimsie (non violence) i bądź dla siebie dobra. Kiedy jesteś w ciąży, Twoje ciało uwalnia hormon zwany relaksyną, który jest odpowiedzialny za otwarcie miednicy. Ten hormon nie jest jednak specyficzny tylko dla miednicy; wpływa na każdy staw i tkanki łączne. Jeśli stawy są nadmiernie rozciągnięte, mogą stać się niestabilne.
  • w trakcie praktyki powinnaś normalne oddychanie (ujjayi) bez zadyszki. Oddech ujjayi jest powolny i głęboki przez nos. Nauczyciel Prenatal Vinyasa Yoga uczy ujjayi przed rozpoczęciem sesji. Nie ma ograniczeń co do tętna, o ile możesz prowadzić rozmowę podczas ćwiczeń.
  • upewnij się, że pijesz dużo wody, ponieważ odwodnienie może powodować skurcze, zawroty i bóle głowy. Zawsze zabieraj ze sobą wodę na zajęcia.
  • wykonuj każdą asanę powoli i świadomie.
  • jeśli jest to Twoja pierwsza sesja Prenatal Vinyasa Yoga, wykonaj tylko 50–80% asan aby zobaczyć, jak zareaguje Twoje ciało. W przerwach odpoczywaj w pozycji Bālāsana (Child’s Pose).
  • upewnij się, że nie uciskasz brzucha w żadnej pozycji. Podczas skłonów do przodu, rozłóż nogi na tyle szeroko, aby brzuch mógł wygodnie zmieścić się między udami. Jeśli odczuwasz ból pleców, zginaj kolana podczas wchodzenia i wychylania się do przodu.

Poinformuj instruktora o wszelkich obrażeniach lub dolegliwościach medycznych przed rozpoczęciem zajęć. W szczególności daj mi znać jeżeli miałaś któreś z poniższych:

  • kanał nadgarstka;
  • cukrzyca ciążowa;
  • przedwczesny poród;
  • wysokie lub niskie ciśnienie krwi;
  • ciąża jest bliźniacza;
  • dziecko jest w ułożeniu pośladkowym (po 35 tygodniu ciąży)
  • wszelkie inne schorzenia medyczne związane z ciążą, lub stanem medycznym sprzed ciąży.

Anna Ładziak
Nauczycielka Prenatal Vinyasa Yoga

*Treść została opracowana zgodnie z wymogami Prenatal Vinyasa Yoga, The Dolphin Method, której autorem i moją nauczycielką jest Jennifer More.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *